Амерички произвођач авиона Боинг под лупом је јавности након што се на лету Етиопијан Ерлајнса пре неколико дана срушио њихов нови модел. Коментар на ова дешавања даје нам наш члан Антоније Човић.
Авион је машина која има могућност да окупи људе из разних крајева света, да ли је то пословно путовање, туристичко или посета родбини, авион има ту моћ да након полетања буде равноправан са човеком. Навикли смо да људи контролишу машине, међутим изгледа да је авион успео да се одупре томе.
У последњем удесу авиона Етиопске авио компаније погинуло је 157 путника и чланова посаде, а путници су били из 33 различите земље. Уједињени свет у
( не ) милости машине.
Имамо информацију да се авион срушио само 6 минута после полетања, на редовном лету од Адис Абебе до Најробија из до сада непознатих разлога. То је други пад Боинга 737 за пет месеци након што се у октобру 2018 исти такав срушио у Индонезији. Док се не утврди шта је узрок и шта се тачно догодило Етиопијан Ерлајнс и Кинески авио превознициодмах су обуставили све даље летове авиона типа Боинг 737-800 МАХ. Убрзо је и Амерички Председник Доналд Трамп објавио уредбу да се приземне сви авиони тог типа.
Стручњаци су опрезни у давању коментара али чињеница је да овај тип авиона прати лош глас јер осим ове две несреће било је још инцидената везаних за Боинг 737-800 МАХ као што је жена која је настрадала у експлозији млазног авио мотора.
Пилот је иначе убрзо након полетања пријавио проблеме и тражио одобрење да се врати. Олупина је пронађена 60 километара од аеродрома. Видљивост је била добра али чињеница коју је објавила агенција за контролу лета Флајтрадар24 да је ,, вертикална брзина авиона била нестабилна након полетања,, можда укаже на потенцијални узрок несреће.
Сам пилот Капетан Јард Гетаки био је изузетно искусан, награђиван , имао је више од 8000 сати лета у компанији. Авион је 4. фебруара био на ригорозној контроли и прошао ју је без икаквих замерки. Такође у питању је нов модел авиона који је у употреби од 2017 године, а Етиопијан Ерлајн је до сада добио 6 од наручених 30 летелица.
Међутим Мери Скиаво, бивша генерална инспекторка Америчког одељења за транспорт указује на проблеме које је имала летелица која се срушила у октобру прошле године са једним новим системом Боинга. У питању је аутоматски систем за спречавање заустављања авиона. Управо тај систем је окривљен тада за пад јер пилоти нису успели да га обуздају. Систем је више пута присилио авион да се спусти упркос напорима пилота да то спрече. Тада је у овој битци коју је добила машина страдало 189 особа.
Етиопијска компанија има честе летове ка Африции има добру репутацију иако се 2010 један њихов авион срушио у Медитеран када је страдало 90 људи. Из личног искуства и разговора са нашим пилотима који раде у страним авио компанијама добио сам само речи хвале за посаде Етиопијан Ерлајна уз опаску да су изузетно хладнокрвни иако лете пуно сати.
У несрећи је страдало 19 радника УН , а међу њима и наш држављанин Ђорђе В стар 54 године познат нашој јавности као визионар и хуманитарац. У име ИПО и своје лично име желим да изразим саучешће породицама настрадалих уз наду да у питању није терористички акт или последица трке за престижом између авио компанија увођењем техничких новотарија које се не могу контролисати.
Као што сам рекао на почетку авион је машина која нам је свима потребна. Нажалост овакве трагедије утичу да се код одређених путника појави или појача страх од летења. Из тог разлога наша организација ће пред сезону годишњих одмора реализовати обуке на тему неутралисања страха од летења у сарадњи са еминентним стручњацима из те области.
Позивамо све чланове да нам доставе своје текстове и анализе на различите безбедоносне проблеме на police.ipo@gmail.com